Chleb znany jest od dziesiątek tysięcy lat i towarzyszy nam niemal każdego dnia. Jego właściwości smakowe i odżywcze szczególnie upodobali sobie Europejczycy, w tym Polacy, którzy w dużej części sięgają po niego niemal codzienne. Tym bardziej dziwi fakt, że specjalne noże skonstruowane z myślą o krojeniu pieczywa pojawiły się w Europie dopiero w XIX wieku, a tak naprawdę dopiero w XX wieku noże do pieczywa zaczęły przypominać te, znane nam do dzisiaj.
Zwilling stworzył nóż do pieczywa
Pierwszym światowym producentem noży do chleba była niemiecka marka Zwilling, która istnieje do dzisiaj. Dlaczego udoskonalone wprowadzono do sprzedaży dopiero w XX wieku? Przede wszystkim dlatego, że wcześniej pieczywo miało inną konsystencję niż ta znana współcześnie, mianowicie było znacznie bardziej miękkie, dzięki czemu dzielenie bochenków dłońmi nie sprawiało większego problemu. Dopiero, gdy do wypieku chleba zaczęto stosować różne mąki, przez co powstały jego nowe odmiany i stawał się coraz twardszy, powstała potrzeba użycia specjalnego, ząbkowanego noża.
Czy nóż do pieczywa musi mieć "zęby"?
Tym, co wyróżnia nóż do pieczywa na tle innych noży, jest oczywiście ząbkowane, długie i szerokie ostrze, za sprawą którego krojony chleb nie „zapada się”. Przeciętna długość noża do chleba waha się w granicach 20 – 32 cm. Charakterystycznym elementem jest również ostry czubek, które przydaje się przede wszystkim wówczas, gdy chce się wbić nóż w chrupiące pieczywo. Gdyby nie takie zakończenie, trzeba by „rozgniatać” chleb, aby go naciąć.
Ząbkowane noże nie tylko do pieczywa
Wysokiej jakości nóż do chleba doceni każdy amator świeżego, chrupiącego pieczywa. Co ciekawe, świetnie spisują się one także w dzieleniu pieczeni oraz porcjowaniu owoców tropikalnych, szczególnie ananasów. Tak czy owak, nie posiadając dobrego noża, trudno cieszyć się ciepłymi bułkami z samego rana czy wyjętym prosto z pieca bochenkiem chleba. Profesjonalne noże do pieczywa produkują małe manufaktury i wielkie koncerny europejskie (Zwilling, Güde, DelBen), japońskie (Miyabi, Mcusta Zanami), przy czym firmy japońskie sprzedają swoje produkty głównie na rynek amerykański i europejski.
Dział ePR Grupy Nas Troje
Zdjęcia: Miyabi
Szukaj nas tutaj: